Zdravá strava

 

Zdravá strava

Málo pohybu, nezdravá a nepravidelná strava. Tieto dôvody neustále spôsobujú nárast ochorení ako rakovina, diabetologické ochorenia a nadváha. Už Hipokkrates tvrdil, že „Nech jedlo je vaším liekom a liek vaším jedlom."

 

 

Výživa je významný faktor !

Výživa je významný faktor životného štýlu, ktorý zohráva dôležitú úlohu v udržovaní dobrého zdravotného stavu a kondície. Zdravá výživa je dlhodobý, respektíve celoživotný štýl stravovania a preferencie potravín so zameraním na vysokú nutričnú kvalitu, pestrosť a plnú výživovú hodnotu. Strava by mala byť pestrá a mala by zohľadňovať zdravotný stav, vek a fyzickú námahu konkrétneho človeka. Dôležité je jesť pravidelne s pauzami medzi jedlami približne dve až tri hodiny.

velmi zdrava strava

 

Denný príjem potravy by mal byť z energetického hľadiska rozdelený takto:

  • raňajky 25 %,
  • desiata 10 %,
  • obed 30 %,
  • olovrant 10 % a
  • večera 25 % celkovej dennej dávky.

Vyvážená strava tvorí optimálny podiel základných živín:

  • bielkovín (10 - 15 %)
  • tukov (25 - 30 %):
  • cukrov (55 - 65 %) s ich energetickou hodnotou.

Živočíšne a rastlinné bielkoviny by mali mať v strave zastúpenie približne 50:50 živočíšne zdroje plnohodnotné bielkoviny s nízkym obsahom tuku aj rastlinné produkty (strukoviny, ryža, cereálie).

 

Hlavné zložky energetického výdaja tvoria:

- bazálny metabolizmus:  Podieľa sa 60 - 70% na celkovom dennom energetickom výdaji

- energetický výdaj pri pohybovej aktivite: Podieľa sa na celkovom dennom energetickom  výdaji 20 – 30 %

- energetický výdaj po jedle: spojený s procesom trávenia, vstrebávania a metabolizmu živín obsiahnutých v potrave

Potraviny, ktoré by sme mali zo stravy vyradiť sú predovšetkým potraviny s vysokou hustotou energie vďaka veľkému obsahu tuku alebo cukru. Mali by sme sa vyhnúť konzumácii mastných mäsových a údenárskych potravín a smotanových mliečnych výrobkov. Takisto treba elimitovať príjem bežných cukrárskych a pečivových sladkostí. Dôležitý je aj pitný režim. „Dlhodobý nedostatok tekutín môže viesť k poruchám funkcie obličiek, vzniku močových kameňov, zápche a bolestiam hlavy

 

Pár tipov, ako sa zdravo stravovať:

- Jedávajte pestrú stravu

- Jedávajte potraviny bohaté na sacharidy

- Doprajte si veľa ovocia a zeleniny

- Udržiavajte si správnu telesnú hmotnosť

- Jedzte primerané porcie

- Jedzte pravidelne

- Pite dostatok tekutín

- Pohybujte sa

 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie