Zdravá strava

 

Zdravá strava

Málo pohybu, nezdravá a nepravidelná strava. Tieto dôvody neustále spôsobujú nárast ochorení ako rakovina, diabetologické ochorenia a nadváha. Už Hipokkrates tvrdil, že „Nech jedlo je vaším liekom a liek vaším jedlom."

 

 

Výživa je významný faktor !

Výživa je významný faktor životného štýlu, ktorý zohráva dôležitú úlohu v udržovaní dobrého zdravotného stavu a kondície. Zdravá výživa je dlhodobý, respektíve celoživotný štýl stravovania a preferencie potravín so zameraním na vysokú nutričnú kvalitu, pestrosť a plnú výživovú hodnotu. Strava by mala byť pestrá a mala by zohľadňovať zdravotný stav, vek a fyzickú námahu konkrétneho človeka. Dôležité je jesť pravidelne s pauzami medzi jedlami približne dve až tri hodiny.

velmi zdrava strava

 

Denný príjem potravy by mal byť z energetického hľadiska rozdelený takto:

  • raňajky 25 %,
  • desiata 10 %,
  • obed 30 %,
  • olovrant 10 % a
  • večera 25 % celkovej dennej dávky.

Vyvážená strava tvorí optimálny podiel základných živín:

  • bielkovín (10 - 15 %)
  • tukov (25 - 30 %):
  • cukrov (55 - 65 %) s ich energetickou hodnotou.

Živočíšne a rastlinné bielkoviny by mali mať v strave zastúpenie približne 50:50 živočíšne zdroje plnohodnotné bielkoviny s nízkym obsahom tuku aj rastlinné produkty (strukoviny, ryža, cereálie).

 

Hlavné zložky energetického výdaja tvoria:

- bazálny metabolizmus:  Podieľa sa 60 - 70% na celkovom dennom energetickom výdaji

- energetický výdaj pri pohybovej aktivite: Podieľa sa na celkovom dennom energetickom  výdaji 20 – 30 %

- energetický výdaj po jedle: spojený s procesom trávenia, vstrebávania a metabolizmu živín obsiahnutých v potrave

Potraviny, ktoré by sme mali zo stravy vyradiť sú predovšetkým potraviny s vysokou hustotou energie vďaka veľkému obsahu tuku alebo cukru. Mali by sme sa vyhnúť konzumácii mastných mäsových a údenárskych potravín a smotanových mliečnych výrobkov. Takisto treba elimitovať príjem bežných cukrárskych a pečivových sladkostí. Dôležitý je aj pitný režim. „Dlhodobý nedostatok tekutín môže viesť k poruchám funkcie obličiek, vzniku močových kameňov, zápche a bolestiam hlavy

 

Pár tipov, ako sa zdravo stravovať:

- Jedávajte pestrú stravu

- Jedávajte potraviny bohaté na sacharidy

- Doprajte si veľa ovocia a zeleniny

- Udržiavajte si správnu telesnú hmotnosť

- Jedzte primerané porcie

- Jedzte pravidelne

- Pite dostatok tekutín

- Pohybujte sa

 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc