Vaječný proteín (egg protein) všetko dôležité o tomto proteíne

Už, ako samotný názov nám hovorí vaječný proteín je z vajec konkrétne z bielkov. Dnes je doba kedy sušiť bielka doma sa nikomu už nechce. Vaječné proteíny sú dnes veľmi obľúbené medzi športovcami a fitness, pretože majú veľkú biologickú hodnotu. Zároveň veľké zastúpenie aminokyselín. 

Vajcia sú celé roky považované sa jednu z najzdravších potravín.  

vaječný protein

 

Ak ste sa niekedy rozhodovali vaječný proteín si zadovážiť je ten správny čas. V našom článku si dnes povieme zopár skvelých informácií o tomto jedinečnom vaječnom proteíne. Správna výživa pri dosahovaní Vašich športových cieľov je veľmi dôležitá a musíte pracovať na dosiahnutí optimálneho výživového stavu.

Obsah:

  1. Výroba vaječného proteínu
  2. Vaječný proteín (egg protein) ako výživový doplnok
  3. Užívanie vaječného proteínu
  4. Výhody vs Nevýhody

Výroba vaječného proteínu

vaječný proteín_1

Vyrába sa z čerstvého vaječného bielka, ktorý sa následne rýchlo vysuší a podrví na prášok. Pokiaľ pozostáva výroba výhradne len z vaječných bielkov tak je tento vaječný proteín znížený o tuky, ktoré obsahuje vaječný žĺtok. Tuk sa odstraňuje filtráciou.

Vaječné bielko je pasterizované špeciálnou metódou, pri ktorej nedochádza k poškodeniu vaječných bielkovín. Napriek tomu, že vaječné bielkoviny sú prítomné vo všetkých častiach vajca hlavná koncentrácia je vo vaječných bielkach, a to 50% vaječné žĺtko obsahuje 40% zvyšné sa nachádzajú vo vaječnej škrupine a membráne vaječnej škrupiny. Preto sa preferuje výroba vaječného proteínu z bielka.

Vaječný proteín (egg protein) ako výživový doplnok

Obsah bielkovín v kvalitnom vaječnom proteíne sa môže pohybovať od 80-84%

Každý kto potrebuje príjem vysoko kvalitných bielkovín tak bez problémov môže siahnuť po vaječnom proteíne. Vaječný proteín egg protein obsahuje veľkú koncentráciu aminokyselín, ktoré napomáhajú rastu a regenerácií svalstva.

Vaječný proteín pokiaľ sa vyrába z vaječných bielkov a nie žĺtkov má minimálny obsah tukov, laktózy, cholesterolu, sacharidov a želírujúcich látok. Jednou z hlavných predností vaječného proteínu je obsah aminokyseliny s názvom leucín, ktorá má zastúpenie približne 9% a je zodpovedná za stimuláciu syntézy svalových bielkovín po jedle. 

Často je spájaný vaječný proteín (egg protein) s fázou chudnutia, pretože dokáže zahnať pocit hladu a môže znížiť tým pádom krátkodobý príjem potravy. Ľudia trpiaci alergiou na laktózu často krát preferujú vaječný proteín. Vaječný proteín je veľmi podobný srvátkovému proteínu, preto sa často berie ako náhrada.

Výhody vaječného proteínu ani zďaleka nekončia, je zdrojom vitamínov a minerálov, ktoré sú veľmi dôležité pre správnu funkciu našich organizmov. Veľké zastúpenie má aj v podobe rozvetvených aminokyselín BCAA.

Tieto skvelé vlastnosti vaječného proteínu prispievajú k tvorbe a regenerácií svalovej hmoty počas alebo po tréningu. Vyznačuje sa pomalším vstrebávaním. 

 Užívanie vaječného proteínu

VAJEČNÝ PROTEÍN UŽÝVANIE

Ako prvé je treba si uvedomiť či môj zdravotný stav vôbec dovoľuje užívať nejaký proteín, pretože existujú rôzne zdravotné ťažkosti, ktoré nám môžu brániť sa suplementovať, ako napríklad rôzne intolerancie. V akých množstvách konzumovať vaječný proteín je veľmi závislé od vašej kondície, zdravia, hmotnosti alebo či neprímate vaječný proteín aj s inými bielkovinami.

Tak, ako kazeínový proteín aj vaječný proteín môže byť užívaný počas celého dňa s výnimkou noci. Športovci preferujú užívanie vaječného proteínu najmä pred tréningom alebo po tréningu.  

Konzumovaním vaječného proteínu možno budete badať pocit nasýtenia, čo znamená, že je dobré použiť tento druh proteínu aj v redukčných diétach.

To znamená, že vaječný proteín je možné konzumovať aj na raňajky či obed alebo kedykoľvek počas dňa. Kombináciou srvátkového a vaječného proteínu si často skúsený športovci dopĺňajú bielkoviny je to celkom vhodná kombinácia. 

Výhody vs Nevýhody

Tak ako aj u iných produktov, suplementov či doplnkoch výživy sa stretávame s výhodami alebo nevýhodami a inak to nieje ani s vaječným proteínom.

Výhody:  

  • Vynikajúci obsah bielkovín
  • Vysoký obsah esenciálnych aminokyselín
  • Veľké množstvo vitamínov, minerálov
  • Minimálny obsah tukov, laktózy, cholesterolu a sacharidov
  • Obsah aminokyseliny s názvom leucín

Nevýhody:

  • Vyššia cena
  • Pri alergii možnosť nadúvania a hnačky
  • Trochu horšia rozpustnosť
  • Trošku väčší obsah síry (plynatosť)

 

Dúfame, že sme Vám pomohli pri výbere (Nočného) kazeínového proteínu. Ak sa vám článok páčil neváhajte ho zdieľať so svojimi priateľmi či známymi. 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc

Zdroje: