Sójový proteín (soy protein) Všetko čo by ste mali vedieť

Rozmanitosť proteínov dnes nepozná hraníc. Jedným veľmi zaujímavým proteínom je sójový proteín (soy protein) ktorý sa používa v potravinárstve už od roku 1959. Prvý krát bol extrahovaný v roku 1936 chemikom Percy Lavon Julian. Poďme si povedať pár faktov o sójovom proteíne.

Veľa športovcov si obľúbilo sójový proteín koly jeho špecifikám, ktoré ponúka a zároveň bohatou históriou. Sójový proteín dnes nájdete aj v polievkach, šalátových drezingov, syroch, ale je preferovaný, aj v nápojoch. V dnešnej dobe je mimoriadne skloňované slovo "sójový" napríklad sójová múka, sójový olej, sójové mlieko, sójové kocky, sójový nápoj alebo sójový proteín.

sojový proteín

Obsah:

  • Výroba sójového proteínu (soy protein)
  • Sójový proteín (soy protein) ako výživový doplnok
  • Užívanie sójového proteínu
  • Výhody vs nevýhody  

Výroba sójového proteínu (soy protein)

Už, ako nám názov napovedá je vyrobený zo sóje. Vyrába sa z kvalitných sójových bôbov, ktoré sa olúpu a odtučnia následne sa rozdrvia do múčky. Vyrábajú sa tri druhy komerčných produktov, ktoré obsahujú vysoký podiel bielkovín, a to sójová múka koncentráty a izoláty. Sójový proteínový izolát sa používa od roku 1959 v potravinárstve.

Sójový proteín (izolát) sa získava z odtučnenej sójovej múky s vysokou rozpustnosťou vo vode. Vodná extrakcia sa uskutočňuje pri pH nižšom ako 9. Extrakt sa vyčistí, aby sa odstránil nerozpustný materiál. Takýto vyzrážaný (tvaroh) sa oddelí od srvátky odstredením. Takýto proteín môže obsahovať až 90% bielkovín.

Sójový proteín (koncentrát) sa vyrába imobilizáciou sójových globulínových proteínov. Tento proteín sa vyrába za pomoci vysoko sofistykovaných procesov, kde sa vo výsledku dostaví sójový proteín s obsahom bielkovín od 70% a 20% sacharidov.

Sójový proteín (soy protein) ako výživový doplnok

sója

Obsah bielkovín v sójovom proteíne sa pohybuje približne 90%

Ako prvé by som dal do pozornosti, že sójový proteín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré sú pre cho ľudského tela veľmi dôležité a telo si ich nedokáže generovať samo. Ďale,j ako výhodu treba vnímať aj to, že sójový proteín zrýchľuje metabolizmus a obsahuje arginín a glutamín. 

Preferovaný je vegánmi a vegetarínmi. Isté štúdie predpokladajú, že sójový proteín má veľmi podobné parametre ako živočíšne proteíny.

Sójový proteín je určený pre ľudí s neznášanlivosťou laktózy a pre vegetariánov či vegánov. Napomáha k zníženiu hladiny cukru v krvi. Sója už sama o sebe je dobrým zdrojom železa, vápniku, zinku a vitamínu B. Medzi ďalšie výhody, ktoré má sójový proteín patrí, že nezvyšuje hladinu testosterónu a znižuje riziko infarktu.

Sójový proteín sa horšie rozpúšťa je nutné ho dlhšie pretrepať. Čo sa týka chuti sójového proteínu tak ide o proteínový výrobok, ktorý má špecifickú chuť, ktorá sa dá samozrejme spríjemniť ovocím či fitness dochucovadlami. 

Nič nieje dokonale ani sójový proteín. Tu však môžeme nájsť aj zopár záporov. Nieje vhodné konzumovať sójový proteín stále, pretože neobsahuje isté minerály, ktoré budú chýbať ľudskému telu. Zároveň sója zabraňuje vstrebávaniu vápnika. Veľmi dôležitý fakt je, že všetky negatíva sa dostavia iba v tom prípade ak budete sójový proteín prijímať každý deň vo veľkých množstvách. Samozrejme, že, ako pri všetkom treba mať zdravý rozum a čítať príbalové letáčiky.

Sójový proteín sa pri silových športoch odporúča kombinovať s inými druhmi aminokyselín.

 Užívanie sójového proteínu

Mnohý sa pýtajú, ako užívať sójový proteín? Sójový proteín je možné užívať pred, počas a aj po tréningu. No neodporúča sa užívať stále a v prehnaných množstvách, pretože by mohol spôsobovať ťažkosti.

Vegetariáni a vegáni si musia dávať pozor aký proteín konzumujú, preto, lebo nie všetky vegánske a vegetariánske proteíny obsahujú také zastúpenie aminokyselín ako sójový proteín. Sójový proteín obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín.

Užívanie sójového proteínu podporuje regeneráciu svalstva a pomáha pri raste svalovej hmoty.

Výhody vs nevýhody 

Ako pri všetkom vieme nájsť výhody a nevýhody. My si však zhrnieme v čom spočívajú výhody sójového proteínu a v čom zase nie. 

Výhody:

  • Obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny BCAA
  • Je vhodný pre vegánov a vegetariánov
  • Je vhodný pre ľudí s intoleranciou laktózy
  • Obsahuje arginín a glutamín
  • Regeneruje svalstvo
  • nízka cena

Nevýhody:

  • Horšia rozpustnosť
  • Špecifická chuť
  • Neodporúča sa užívať často a vo veľkých množstvách.

 

Dúfame, že sme Vám pomohli pri výbere sójového proteínu. Ak sa vám článok páčil neváhajte ho zdieľať so svojimi priateľmi či známymi. 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc

 

Zdroje: