S čím si zarábať proteín s mliekom alebo vodou

Otázka, ktorú si položil nie jeden športovec či fitnesák. Je lepšie si proteín zarábať s mliekom alebo radšej použiť čistú vodu. V praxi sa stretnete s rôznymi názormi. O tom, čo je lepšie si urobte obraz sami my Vám poskytneme zopár užitočných rád, ako si na to zodpovedať.
 
Proteíny sú dôležitou zložkou, ktorá je potrebná pri mnohých funkciách v našom tele. Je to dôležitá stavebná jednota pri tvorbe tkaniva, buniek a svalov.
 
Proteíny sú dnes doplnkom takmer každého športovca. Svoje zastúpenie si našli aj v kuchyni, a to tak, že sa pridávajú sa do rôznych jedál a nápojov.
 
Profesionálni športovci prijímajú veľké množstvá bielkovín na podporu rastu svalstva a dosiahnutie požadovaných cieľov. Tak s čím, teda zarábať proteín? Poďme si to rozobrať na drobné. 
 proteín s mliekom alebo vodou

Proteín s mliekom alebo vodou

 
Odpoveď ja túto otázku sa nedá jednoznačne zodpovedať. Ale poukážeme na plusy a mínusy, pri ktorých si vytvoríte samy svoj názor s čím proteín zarábať.
 

Proteín miešaný s vodou

 
Pri miešaní proteínu s vodou zarobíte presne taký proteínový nápoj, ktorý je uvádzaný na balení Vášho obľúbeného proteínu. Prečo je to tak? Čistá voda neobsahuje žiadne tuky, sacharidy a ani bielkoviny. To znamená, že je bez kalorická. Rozpustí sa v nej presne ten proteín ktorí si do vody zamiešate.
 
Miešanie proteínu s vodou a jeho konzumácia sa doporučuje hneď po tréningu, pretože sa lepšie vstrebáva a je lepšie stráviteľný. Ďalšia výhoda je, že po tréningu ste smädný a proteín s vodou Vám lepšie uhasí smäd.
 
Výhoda spočíva aj v tom, že na rozdiel od mlieka sa voda nepotrebuje špeciálne skladovať a nepokazí sa. Proteín zarábaný s vodou má schopnosť rýchlejšie sa rozpúšťať, pretože voda má nižšiu hustotu ako mlieko.
 
Ak potrebujete mať absolútnu kontrolu nad tým, čo konzumujete je dobré si proteín zarábať s vodou. Platí to hlavne pri redukčných diétach. 
 
whey proteín
 

Proteín miešaný s mliekom

 
Niektoré proteíny, ako sú napríklad srvátkové alebo kazeínové ( nočné ) sa vyrábajú z mlieka. Teda ich základnou časťou je mlieko, z ktorého sa odfiltovávajú jednotlivé zložky až nám vznikne proteín.
 
Mlieko samotné obsahuje cca 80% kazeínu a 20% srvátky. Pričom srvátkový proteín je vhodný užívať po tréningu, pretože je rýchlo vstrebateľný narozdiel od kazeínového tzv. ( nočného ) proteínu, ktorý sa vyznačuje pomalým vstrebávaním, teda podporuje syntézu svalových bielkovín po dlhšiu dobu.
 
Zmiešavaním proteínu s mliekom získate proteín, ktorý obsahuje bielkovín o čosi naviac. Pretože mlieko je samé o sebe aj zdrojom bielkovín. Mlieko obsahuje tuky, sacharidy, kalórie a bielkoviny.
 mlieko

Nízkotučné mlieko 0,5% ( 100 ml.) Obsahuje:

  • Tuky: 0,5g.
  • Sacharidy: 4,9g.
  • Kalórie: 38
  • Bielkoviny: 3,4g

Polotučné mlieko 1,5% ( 100ml ) Obsahuje:

  • Tuky: 1,5g.
  • Sacharidy: 4,9g.
  • Kalórie: 48
  • Bielkoviny: 3,4g

Plnotučné mlieko 3,5% ( 100 ml. ) Obsahuje:

  • Tuky: 3,5g.
  • Sacharidy: 4,8g.
  • Kalórie: 65
  • Bielkoviny: 3,3g
 
Pri zarobení proteínu s mliekom trvá vstrebávanie dlhšie ako s vodou. Je tomu tak, preto, lebo mlieko obsahuje bielkoviny, ktoré spôsobujú koaguláciu srvátky. Nie je dobré si myslieť, že pri miešaní proteínu s mliekom nedochádza k takému budovaniu svalstva ako, keď proteín zmiešame s vodou.
 
Dosiahnete tým efekt pomalšieho vstrebávania bielkovín, preto je ho lepšie konzumovať cez deň alebo pred spaním. V neposlednom rade treba spomenúť, že miešanie mlieka s proteínom vytvára krémovejšiu a sladšiu chuť. Zároveň Vám mlieko dodáva draslík, fosfor, vitamín A, vitamín D, vitamín B12, riboflavín a bielkoviny.
 
Takýto spôsob zarábania proteínu je vhodný pre športovcov, ktorí nepotrebujú mať úplnú kontrolu nad proteínovým doplnkom stravy a nie sú vo fáze redukčnej diéty. Športovci, ktorí majú v obľube miešať proteín s mliekom často poukazujú na nadúvanie, ale nie je to pravidlo záleží od organizmu. 
 

Alternatíva kravského mlieka.

kokosove mlieko

 
Proteín je možné zamiešať nie len s kravským mliekom, ale aj so sójovým, mandľovým alebo kokosovým mliekom. Toto je skôr určené pre vegánov. Takáto alternatíva nemá vplyv na pozitívne vlastnosti proteínu, ktorí konzumujete akurát, že vytvorí špecifickú príchuť s daným druhom mlieka.
 
Pri zamiešaní proteínu napríklad s kokosovým mliekom bude chutiť výsledný proteínový nápoj po kokose. Pre ľudí, ktorí trpia neznášanlivosťou laktózy je tak isto možné použiť bez problémov použiť mlieko zbavené laktózy, čiže bezlaktózové.
 

Výhody vs nevýhody:

Proteín zarábaný s vodou:

Výhody:

  • Zachovanie presných hodnôt, ktoré sú uvedené na etikete obalu
  • Ponechanie špecifickej chuti daného proteínu
  • Bez externého pridania sacharidov, tukov a cukrov
  • Rýchlejšia stráviteľnosť
  • Dobrá rozpustnosť ( podľa kvality proteínu )
  • Vhodné hneď po tréningu

Nevýhody:

  • Nie vždy, ale bez špecifickej mliečnej krémovej chuti.
  • Bez dlhšieho vstrebávania

Proteín zarábaný s mliekom:

Výhody:

  • Krémovejšia chuť
  • Dlhšia doba vstrebávania
  • Vhodné cez deň 
  • Vhodné na noc

Nevýhody:

  • Externé pridanie sacharidov, tukov a cukrov.
  • Nehodí sa tesne po tréningu
  • Horšia rozpustnosť ( podľa kvality proteínu )

 Záver:

Podľa bodov, ktoré sme spomenuli si ľahšie vyberiete akým spôsobom si Váš obľúbený proteín namiešate či už to bude mlieko alebo voda treba sa riadiť pokynmi na obale jednotlivých proteínov. Kvalitný proteín by mal chutiť rovnako skvele či už ho zamiešate s vodou alebo mliekom. Zásadný rozdiel v miešaní proteínu s vodou alebo mliekom spočíva v príme kalórií a rýchlosti trávenia bielkovín.

Proteíny sú skvelým pomocníkom pri budovaní svalstva a dosiahnutia cieľov, ktoré si, ako športovec určujete sám. Držíme Vám palce pri dosahovaní Vašich športových snov.

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc  Zdroj: musclem.sk