Ryžový proteín (rice protein) všetko o tomto skvelom proteíne ako si vybrať!

Ryža je najbežnejšie konzumovanou a základnou potravinou na svete. Poznáme viacero druhov ryže napríklad ako gulatozrnná alebo dlhozrnná. U dlhozrnnej ryži je napríklad vysoký obsah amylózy. No vo všeobecnosti vieme povedať, že je to skvelá potravina, z ktorej sa vyrábajú aj proteíny.

Varená neobohatená dlhozrnná biela ryža sa skladá zo 68% vody, 28% sacharidov, 3% bielkovín a zanedbateľného tuku 

Športovci po celom svete poznajú ryžový proteín (rice protein) pre jeho skvelé vlastnosti, ktoré posúvajú športový výkon dopredu. Dnes si rozoberieme ryžový proteín na drobné.

ryžový proteín_1

Obsah:

  1. Výroba ryžového proteínu
  2. Ryžový proteín (rice protein) ako výživový doplnok
  3. Užívanie ryžového proteínu
  4. Výhody vs nevýhody

Výroba ryžového proteínu

Ryžový proteín začína svoju cestu ako kvalitné ryžové zrno, ktoré je pestované pod odborným dohľadom a výdatnými podmienkami na rast. Ryžové zrná sú rozdrvené na prach a následne sa spracuváva pomocou enzýmov, ktoré oddeľujú škrob (uhľohydrát) od proteínu.

Pri výrobe ryžového proteínu vieme zadefinovať aj množstvo bielkovín, a to tak, že na jeden pohár bielej ryže ešte pred spracovaním pripadá približne 4 gramy a pri hnedej ryži je to približne 5 gramov bielkovín.

Na výrobu ryžového proteínu sa spotrebuje menšie množstvo prírodných zdrojov, ako pri výrobe srvátkového či hovädzieho proteínu. To znamená, že je veľmi ekologický, pretože počas pestovanie ryže sa nevylučuje toľko uhlíka, ako pri chove dobytka. Ako vidíte ryžový proteín ma mnoho výhod.

 Ryžový proteín (rice protein) ako výživový doplnok

ryžový proteín_2

Výživových doplnov je tu dnes celá kopa. Mnohé sa vyznačujú menším množstvom sacharidov ďalšie zase s väčším obsahom. No inak to nebude ani s ryžovým proteínom. Tento skvelý proteín má mnoho výhod. Ako prvú by sme mohli spomenúť stráviteľnosť, ktorá je pri ryžovom proteíne rýchla.

Pri konzumácii by ste sa nemali báť nadúvania, kŕčov alebo iných žalúdočných ťažkostí. Podľa výskumu je ryžový proteín ľahšie stráviteľný než srvátkový proteín. Jednou nevýhodou však je to, že ryžový proteín neobsahuje lyzín, ktorý je dôležitý pri podpore tvorby napr. vápnika. Lyzín však viete získať aj z iných zdrojov, ako napríklad z vajec, sójových bôbov, tofu, červeného mäsa, bravčového mäsa, hydiny, syrov a tresky.

Lyzín však môžeme nájsť aj v ďalšom populárnom proteíne, a to v hrachovom proteíne. Ten je vhodné miešať s ryžovým proteínom a vtedy získate optimálne vlastnosti. Teda ak Vám zdravotný stav dovoľuje zmiešať ryžový proteín s hrachovým proteínom.

V ryžovom proteíne nenájdeme skoro žiadny tuk no má celkom slušné zastúpenie aminokyselín, vitamínov skupiny B, E, vlákninu a sacharidy.

Množstvo leucínu v ryžovom proteíne nie je tak vysoké, ako pri srvátkovom proteíne. Leucín je potrebný na podporu stavby svalov. No, lenže v roku 2013 sa uskutočnil výskum v Nutrition Journal, ktorý mal za úlohu zistiť a porovnať aký je rozdiel pri konzumácií srvátkovým proteínom a ryžovým proteínom. 

V tomto experimente sa jedna polovica športovcov suplementovala ryžovým proteínom, a to konkrétne 48 gramov po tréningu a druhá polovica 48 gramami srvátkového proteínu tiež po tréningu. Tento výskum bol realizovaný 8 týždňov. Výsledky ukázali, že sa dostavili rovnako pozitívne prírastky. Treba podotknúť, že 48g bielkovín v ryžovom proteíne predstavuje cca dve odmerky. To znamená, že miniete väčšie množstvo ryžového proteínu porovnaní so srvátkovým proteínom. 

O chudnutí pri užívaní ryžového proteínu môže byť reč len jednoduchá. Tu platí pravidlo ako aj pri iných proteínoch, a to, že potraviny s vysokým obsahom bielkoviny spôsobujú, že sa cítite byť plnší. Preto môžeme povedať, že konzumáciou ryžového proteínu sa vám môže dostaviť efekt plnosti, čo bude mať za následok, že nebudete veľmi hladný.  

 Užívanie ryžového proteínu

Ryžový proteín, ako aj ostatné proteíny sa vyrábajú v rôznych príchutiach od jahodovej až po vanilkovú. Mnohý športovci ryžový proteín popisujú ako jemne sladký a ľahko rozpustný. Stretli sme sa už aj s popísaním chuti, ako by pripomínala kriedu. No usúďte samy.

Ryžový proteín sa môže užívať rôzne. Pridávať ho môžete do smoothie, kde si viete chuť regulovať sami pridávaním rôznych ingradiéncii. Alebo si ryžový proteín zamiešajte s kokosovým mliekom, kde tak isto viete zamedziť špecifickú chuť ryžového proteínu.

Proteín vyrábaný z ryže je vhodný pre vegetariánov a vegánov. Ryžový proteín je možné užívať celý deň. Alebo v čase kedy vás chytí hlad. Vstrebávanie ryžového proteínu je dlhé. No nie však tak, ako pri kazeínovom proteíne. Je vhodný pre ľudí s tráviacimi ťažkosťami.

Dôležitá informácia je tá že bielkoviny získané z ryže sú hypoalergénne. Je vhodný pre ľudí s neznášanlivosťou laktózy.

Ryžový proteín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré si telo nevie generovať samo. Môžeme ryžový proteín nazvať ako vegetariánsky zdroj bielkovín, lebo pochádza len z rastlinných zdrojov.

Ryžový proteín je svojimi účinkami veľmi podobný srvátkovému proteínu. A preto je veľmi preferovaný u fitness alebo silových športovcov, ktorý sú vegetariáni. Ryžový proteín prispieva k regenerácii svalovej hmoty.

Odporúčame užívať v kombinácii s hrachovým proteínom 1:1. Pokiaľ sa chystáte na tréning je dobré ryžový proteín konzumovať hneď po tréningu. Pokiaľ ste v práci a viete, že dnes sa cvičiť nepôjde tak kedykoľvek počas dňa si môžete dopriať tento skvelý proteín.  

 Výhody vs nevýhody

 Ryžový proteín sa vie pochváliť mnohými výhodami, ktoré poskytuje tento skvelý proteín. No však je dôležité poukázať aj na nevýhody.

Výhody:

  • 100% rastlinný 
  • Vhodný pre vegetariánov
  • Skvelá náhrada za srvátkový proteín
  • Nespôsobuje nadúvanie
  • Neobsahuje takmer žiadny tuk
  • Ľahko rozpustný
  • Obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny BCAA
  • Pomaly sa vstrebáva
  • Hypoalergénny

Nevýhody:

  • Špecifická chuť
  • Cena je vyššia

 

Dúfame, že sme Vám pomohli pri výbere ryžového proteínu. Ak sa vám článok páčil neváhajte ho zdieľať so svojimi priateľmi či známymi. 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc

 

Zdroje: