Nie je cukor ako "cukor" a čím zdravo sladiť?

cukor

V dnešnej dobe sa často dotýkame pojmov, ako bio potraviny či zdravší zdravotný štýl. Ak radi konzumujete nápoje, ktoré si dodatočne sladíte mali by ste vedieť zopár faktov.

Čím, teda sladiť? Na výber máte množstvo spôsobov ako bielym cukrom, cukrom trstinovým, stéviou či medom. Ako, teda pôsobia jednotlivé sladidlá na náš organizmus? A, ako sa držať zdravého životného štýlu? Na to sa dnes v našej rubrike Nieje cukor ako "Cukor" Pozrieme.

Obsah:

  • Biely cukor
  • Trstinový cukor
  • Stévia
  • Med
  • Hroznový cukor
  • Kokosový cukor

 

 

Biely cukor

biely cukor

Je to klasický cukor, ktorý nájdete v akejkoľvek predajni s potravinami. Biely cukor sa získava z cukrovej repy a rafinuje sa. Z chemického hľadiska môžeme hovoriť o čistej sacharóze. Pri nadmernej spotrebe spôsobuje rad významných zdravotných problémov. Nadmerná konzumácia cukru podporuje tvorbu zubného kazu a nadváhy. Nehovoriac o tom, že nadmerná konzumácia cukru zrýchľuje starnutie.

Konzumácia cukru by nemala uškodiť pokiaľ neprekročíme hodnotu 90 gramov cukru za deň. Treba si uvedomiť, že cukor je bežne zaužívanou prísadou v strave, ktorú konzumujeme to znamená, že sa k cukru dostanete, aj keď konzumujete bežné potraviny.

Trstinový cukor

trstinový cukor

Tu si treba vždy pri kúpe trstinového cukru pozrieť zloženie. Niektorí výrobcovia predávajú cukor v hnedej farbe a však je to len farbivo či karamel. Kvalitný trstinový cukor sa vyrába z cukrovej trstiny. Trstinový cukor na prvý pohľad vyzerá ako hnedý cukor, ale môže mať až zlatistú farbu. Mnohí športovci a fitness razia teóriu, že trstinový cukor je zdravší. No na túto tému sa vedú stále diskusie. Ale pri trstinovom cukre vieme konštatovať že môže obsahovať stopy vitamínov a minerálov.

To či je zdravší alebo nie je prebieha dosť búrlivá diskusia. No jednoznačne sa vyrába jednoduchším procesom ako klasický biely cukor z cukrovej repky. Výhoda môže spočívať vo vyššom obsahu zvyškovej melasy, ktorá obsahuje látky, ktoré sa pri bežnej výrobe cukru z repky strácajú.

Stévia

stévia

Je to prírodné bylinné sladidlo bez kalórií a je viac ako 100 až 300 krát sladšia ako cukor. Často sa ľudia pýtajú je stévia cukor? No odpoveď je nie, ale je podobná chuťou. Neprispieva k tvorbe zubného kazu a je obľúbená u diabetikov ako náhrada cukru. To nám naznačuje, že ľudia strážiaci si váhu môžu sladké neresti z bežného cukru z repky zameniť za potraviny sladené stéviou.

Stévia je vhodný kandidát na dochucovanie nápojov či jedál pre ľudí strážiacich si každý kilogram. Pri väčších dávkach sa môže zdať, že je horká. Ale všetko treba konzumovať s mierou. Konzumácia stévie by nemala prekročiť 4 miligramy na kilogram telesnej hmotnosti.

Stévia je dnes na pultoch v predajniach vo forme prášku aj tabliet. Jednoznačne si treba dôkladne prezrieť zloženie lebo veľa výrobkov obsahujúcich stéviu môže obsahovať aj umelé sladidlá ktoré sú skutočne neni tou správnou voľbou pri zachovaní zdravého životného štýlu.

Med

med_1

Toto je obzvlášť skupina potravín, na ktorú treba dať pri kúpe veľký pozor. Dnes existuje veľké množstvo fejkov, kde nakoniec doma zistíte, že ste si nekúpili med, ale čosi sladké a lepkavé, čo sa na med ani z ďaleka zložením nepodobá. Med musí vznikať prírodne. Starajú sa nám oň včielky, ktoré zahusťujú a zberajú sladké šťavy predovšetkým nektár kvetov.

Konzumácia medu či už toho samotného alebo, ako dochucovadlo je vynikajúcou voľbou, ale veľmi sa podobá normálnemu bielemu cukru a pri nadmernej konzumácií môže spôsobovať rovnaké ťažkosti. Akurát na rozdiel od iných sladidiel je med získavaní prirodzene (prírodne) a preto je mnohými označovaný za zdravší. Ale aj tu platí pravidlo všetkého veľa škodí. Vieme povedať že med má antimikrobiálne vlastnosti a tiež zabezpečuje hojenie rán. Liečivá vlastnosť medu je, že má antibakteriálnu aktivitu.

Med v kvapalnom stave sa nekazí, pretože ničí baktérie vďaka vysokému obsahu cukru a tento proces nazývame osmóza. Ľudia trpiacimi cukrovkou si musia dávať pozor na množstvo skonzumovaného medu. 

Hroznový cukor

hroznový cukor

Je považovaný za rýchly zdroj energie.  Hroznový cukor je najrýchlejším zdrojom energie a je veľmi obľúbený pri športových aktivitách, pretože sa okamžite vstrebáva do krvi. Glukóza je nevyhnutná pre fungovanie niektorých orgánov, ako napríklad mozog a červené krvinky.

Kaloricky je hroznový cukor rovnaký ako repkový cukor akurát, že má zníženú sladivosť približne o 20%. Odporúčaná denná dávka hroznového cukru sa pohybuje v rozmedzí od 20-40 gramov.

Pri zvýšených fyzických činnostiach sa dávka hroznového cukru môže zvýšiť na hodnoty 60-120 gramov, ale za predpokladu, že nesmie presiahnuť 30 gramov za hodinu.

Hroznovy cukor a cukrovka:

Hroznový cukor je vhodný pre diabetikov iba v stave hypoglikémie nakoľko má rýchlu vstrebatelnosť.

Kokosový cukor

kokosový cukor

Je vyrobený z palmy kokosovníka. Čo sa týka vitamínov kokosový cukor obsahuje vitamíny len v malých množstvách. Zároveň má nízky podiel fruktózy. Kokosový cukor má veľké zastúpenie antioxidantov, vitamínov a aminokyselín a práve, preto sa radí medzi cukry s pozitívnejším vplyvom na zdravie.

Kokosový cukor obľubujú hlavne športovci a fitness. Nieje vhodný pre diabetikov, lebo je zdrojom glukózy a pomerne aj veľkého zdroja fruktózy. Zároveň je zdrojom minerálnych látok ako vápnik, železo, horčík a draslík. Kokosový cukor obsahuje aj zložku inulín, ktorá je označovaná ako prebiotikum a je potrebná na vyživovanie potrebných baktérií v našom tráviacom trakte.   

Na záver by sa dalo konštatovať staré známe porekadlo všetkého veľa škodí. A rovnako je to aj so sladidlami. Je na Vás akou cestou sa vyberiete a ktorý životný štýl je pre Vás ten správny. Z článku by mohlo vyplývať, že stévia, trstinový a kokosový cukor sú najlepšou voľbou zo sveta sladidiel. Nezabúdajte, že všetko treba konzumovať s rozumom a v množstvách, ktoré sú uvedené na obaloch jednotlivých produktov.

Ak sa Vám článok páčil neváhajte ho zdielať so svojimi kamarátmi či známymi. 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc 

 

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29772560/

https://sk.wikipedia.org/wiki/Cukor_(sladidlo)

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29526084/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19961353/

https://sk.wikipedia.org/wiki/St%C3%A9via_cukrov%C3%A1

https://sk.wikipedia.org/wiki/Med

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23569748/

https://sk.wikipedia.org/wiki/Gluk%C3%B3za

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32328243/