Kazeínový proteín (nočný proteín) všetko čo potrebujete vedieť

Kazeínový proteín, (casein protein) nočný proteín už to volajme ako, každý chce. Všetko podstatné o tomto skvelom kazeínovom proteíne si dnes povieme. Jeho jedinečná schopnosť uvoľňovať aminokyseliny postupne, spravila kazeínový proteín jedinečným. Popularite sa teší po celom svete.

Bez proteínov by sa nedosahovali tak markantné výsledky vo svete športu. Preto sa dnešní športovci či fitnesáci suplementujú skvelými doplnkami, ktoré im pomáhajú dosiahnuť požadované ciele. Mnohí športovci sú názoru, že bez kazeínového proteínu by to šlo ťažšie. Tak si to poďme rozmeniť na drobné.

nočný kazeínový proteínä

Obsah:

  1. Kazeínový proteín (casein protein) nočný proteín
  2. Druhy kazeínového proteínu
  3. Výhody vs nevýhody

Kazeínový proteín (casein protein) nočný proteín

Kazeínový proteín alebo nočný proteín spôsobili vo svete športu poprask koly perfektným vlastnostiam, ktoré ťažko nájdete u iných druhoch proteínových doplnkov. 

Tak isto, ako pri srvátkovom proteíne aj kazeínový proteín sa vyrába z čerstvého kravského mlieka. Teda lepšie povedané obi dva tipy proteínov sú vedľajším produktom pri výrobe syru. Je to veľmi prirodzený proteín, pretože obsahuje všetky potrebné aminokyseliny, ktoré si telo nevie generovať samé.

Vyznačuje sa postupným (pomalým) vstrebávaním aminokyselín. Toto vstrebávanie trvá dlhý čas môžeme hovoriť o hodinách. Obsahuje glutamín na rozdiel od srvátkového či sójového proteínu. Kazeínový proteín je vhodné konzumovať aj počas dňa. Pokiaľ vás kedykoľvek prepadne pocit hladu nemusíte sa obávať a siahnite po kazeínovom proteíne.

Štúdie tvrdia, že kazeínový proteín je dobré konzumovať so srvátkovým proteínom už tesne po tréningu alebo fyzickej športovej záťaži. Kazeínový proteín obsahuje veľké množstvo bioaktívnych peptidov, ktoré prispievajú k imunitnému a tráviacemu systému. Spomínané bioaktívne peptidy, ktoré obsahuje kazeín prispievajú k zníženiu krvného tlaku a k zníženiu tvorby krvných zrazenín. Zhodneme sa určite na tom, že kazeínový proteín je prospešný aj zdraviu.

Správne je tento proteín konzumovať na noc, preto, že pomáha syntetizovať proteín aj v čase kedy by telo začalo štiepiť vlastné svalstvo, teda ho môžeme považovať za antikatabolický. Obsahuje vysoké množstvo leucínu, ktorý naštartuje syntézu svalových bielkovín.

Kazeínový proteín je často využívaný aj pri redukcii váhy, preto, že sa postupne vstrebáva a znižuje pocit hladu. Poskytuje Vášmu telu pomalé a rovnomerné uvoľňovanie aminokyselín, a to z neho robí ideálny proteín konzumáciu pred spánkom. 

Veľkou zauimavosťou je štúdia zaoberajúca sa účinkami kazeínového proteínu na ľudské telo. Vybrali skupinku ľudí, ktorá konzumovala v určených sekvenciách kazeínový proteín a skupinu ľudí, ktorá nekonzumovala žiaden proteín. Výsledky sú úžasné a hrajú v prospech kazeínového proteínu.Závery sú také, že pri skupine ľudí užívajúci kazeínový proteín došlo k dvojnásobnému nárastu svalovej hmoty a trojnásobnému poklesu tukovej hmoty v porovnaní so skupinou neužívajúcou žiadny proteín. Výskum bol robený na policajtoch s nadváhou.

Druhy kazeínového proteínu

 

Poznáme 2 druhy kazeínového proteínu:

  1.  Micelárny kazeín : Vyrába sa mikrofiltráciou a je veľmi obľúbený. Je to pomaly rozpustná forma kazeínu.

  2.  Hydrolyzovaný kazeín : Tento druh kazeínového proteínu sa vstrebáva rýchlejšie a je takzvaný predtrávený.  

Micelárny kazeín

micelarny kazeín

Vyrába sa z čerstvého mlieka ultrafiltračnou metódou. Obsah bielkovín, ktoré má micelárny kazeín sa môže vyšplhať až do 85%

Micelárny kazeín výborný nočný proteín, ktorý sa konzumuje aj na noc. Vyrába sa ultrafiltráciou, ktorá perfektne uchováva jeho nutričné hodnoty. Vstrebáva sa pomaly, čo znamená, že umožňuje svaly zásobovať aminokyselinami dlhšie. Pri konzumácií micelárneho kazeínu pred spaním nedochádza k procesu rozkladania svalov počas noci, lebo telo v tedy nedostáva dostatočné množstvo živín a micelárny kazeín ich postupne dodáva.

Micelárny kazeín má veľmi znížené zložky ako tuk, cukor a laktózu. A zároveň má vysoký obsah aminokyselín s rozvetveným reťazcom plus bonus obsahuje vápnik. 

Micelárny kazeín sa preferuje u športovcov aj fitness ako perfektný zdroj bielkovín počas dňa, aj noci, preto, že je postupne vstrebávajúci proteín.

Hydrolyzovaný kazeín

casein protein_1

Je to takzvaný predtrávený proteín. Obsahuje predtrávené bielkoviny tie zabezpečujú veľmi rýchlu vstrebateľnosť. Hydrolyzovaný kazeín môže zvyšovať fyzickú výdrž a výkon a zároveň podporuje regeneráciu svalov. 

Hydrolyzovaný kazeín poskytuje skoro okamžité vstrebávanie narozdiel od micelárneho kazeínu, kde vstrebávanie môže trvať niekoľko hodín. To znamená rýchly prísun aminokyselín do Vašeho svalstva.

Obľubu si našiel u silových športovcov, atlétov ako aj u vytrvalostných. Hydrolyzované proteíny majú obrovský úspech koly ich špecifickej vlastnosti, ktorou je rýchle vstrebávanie, pretože je rozdelený na menšie častice dipeptidy a tripeptidy. Tento kazeín je často spájaný s horkou chuťou, čo by Vás samozrejme nemalo odradiť. Je možné hydrolyzovaný kazeín zmiešať s rôznymi príchuťami alebo si ho už ochutený zadovážiť.

Hydrolyzovaný kazeín je zdrojom bielkovín a zároveň zdrojom kvalitných esenciálnych aminokyselín, ktoré naše telo nedokáže generovať samé. Aminokyseliny, ktoré obsahuje hydrolyzovaný kazeín nám dokážu pohotovo regenerovať svalstvo po tréningu či záťaži. 

Výhody vs nevýhody

 Micelárny kazeín

Výhody:

  • Postupné a pomalé vstrebávanie bielkovín
  • Vysoký obsah aminokyselín
  • Nízky obsah tuku
  • Nízky obsah sacharidov
  • Nízky obsah laktózy
  • Veľmi dobrý zdroj vápnika
  • Je možné ho užívať počas dňa a aj pred spaním

Nevýhody:

  • Plynatosť
  • Nevhodné pre ľudí s intoleranciou laktózy

 Hydrolyzovaný kazeín

Výhody:

  • Veľmi rýchla vstrebateľnosť
  • tzv. Predtrávený proteín
  • Výborný zdroj bielkovín
  • Výborný zdroj esenciálnych aminokyselín

Nevýhody:

  • Horká príchuť
  • Nevhodné pre ľudí s intoleranciou laktózy

Dúfame, že sme Vám pomohli pri výbere (Nočného) kazeínového proteínu. Ak sa vám článok páčil neváhajte ho zdieľať so svojimi priateľmi či známymi. 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc

Zdroje: