Čo je to proteín

Bielkovina ( proteín )

Bielkovina ( proteín ) je to prírodná látka, ktorej základ tvorí jeden alebo viac reťazcov zložených z jednotlivých aminokyselín. Bielkoviny zastávajú v organizme pestrú paletu funkcií a podobne ako iné biomakromolekuly, sú pre život esenciálne. Sú dôležité pre energetický metabolizmus, bunkový cyklus, transportné mechanizmy, imunitu, bunkovú signalizáciu, majú regulačné aj stavebné funkcie.

aminokyseliny_2

Základnou stavebnou jednotkou proteínovaminokyseliny.

-Bielkoviny (proteíny) patria spolu s tukmi a sacharidmi medzi hlavné živiny, ktoré inými  živinami nie je možné nahradiť.

-Hlavným zdrojom bielkovín sú: mäso, vajcia a mliečne produkty, nutričné dostačujúce sú však aj bielkoviny získané z rastlinnej stravy.

 -Minimálna denná dávka pre dospelého človeka je 0,5 – 0,6 g na kilogram telesnej hmotnosti, odporúčaný príjem je 0,6 – 0,8 g na kilogram hmotnosti.

body

Proteíny

Proteíny vo veľkej miere vytvárajú v našich organizmoch svaly, kosti, kožu, protilátky, enzýmy. Organizmus je závislý na proteínoch nakoľko je jedným zo stavebných prvkov našich orgánov a tkanív. Naše telá by bez proteínov nemohli fungovať. Proteíny sa podieľajú aj na regenerácii tkanív, preto kto sa venuje športu by mal dbať na konzumáciu proteínov v správnej miere. Pokiaľ mu to jeho zdravotný stav dovoľuje.

Ktorá potravina obsahuje koľko bielkovín a všetko o bielkovinách nájdete aj v našom článku čo obsahuje bielkoviny

zdrava strava musclem

-Nie všetky proteíny, ktoré získame z jedla, využije naše telo efektívne proteín ktorý prijmeme sa v rámci trávenia štepí na jednotlivé aminokyseliny. Tie naše telo používa na vytváranie vlastných proteínov, ktoré slúžia na regeneráciu poprípade na doplnenie energie.

proteinove jedlo

Esenciálne aminokyseliny

Esenciálne aminokyseliny sú tie, ktoré nedokáže naše telo samo vytvárať. Práve tento druh musíme prijímať externe zo stravy. Potraviny, ktoré obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny v približne rovnakých pomeroch predstavujú najkvalitnejší zdroj proteínov.

Nájdeme ich napríklad v potravinách ako:

  • Mäso
  • Vajcia
  • Tvaroh
  • Mlieko
  • Syr

 

Prostredníctvom zdravého životného stravovania získavame proteíny, ktoré nám zabezpečujú nárast svalovej hmoty. Výkonnostní športovci (kulturisti) môžu doplniť (a čiastočne nahradiť) nadmernú spotrebu proteínov zo stravy v podobe proteínových doplnkov. Nároky na spotrebu proteínu však narastajú vzhľadom na telesnú záťaž.

Na záver je dôležité dať do pozornosti, že proteíny sú zásadne len doplnkom stravy. Dôležité je si uvedomiť, že pestrá a vyvážená strava je základom správneho fungovania našich organizmov.

 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc 

 

https://sk.wikipedia.org/wiki/Aminokyselina

https://sk.wikipedia.org/wiki/Tuk

https://sk.wikipedia.org/wiki/Sacharid