Čo je taurín

Názov je odvodený zo slova taurus, ktoré je latinského pôvodu a znamená vôl alebo býk. Taurín ako neesenciálna aminokyselina priaznivo pôsobí na činnosť srdca, mozgu a metabolických procesov v ňom.

taurin

Taurín čo to je ?

Je významný antioxidant, ktorý umožňuje detoxikáciu nášho organizmu. Táto aminokyselina je dôležitá k správnemu vývoju malých detí ich nervového systému i očnej sietnice. Získavajú ho od matky prostredníctvom materského mlieka. Materské mlieko ho obsahuje viac ako kravské alebo jeho produkty.

Má výrazný vplyv pri znižovaní krvného tlaku, liečbe srdcovej arytmie alebo liečbe cukrovky. Z výskumov GABAA vyplýva, že taurin by mal znižovať počet záchvatov a stavov epilepsii. U mužov má veľký význam v reprodukčnej sfére. Taurin totižto zlepšuje pohyblivosť spermií, zvyšuje vplyv testosterónu.

Na podporu svojho zdravia ho musia niektorí ľudia dopĺňať pri poruchách pečene, obličiek, cystickej fibróze, vysokom cholesterole i krvnom tlaku.

Jeho účinky sa využívajú i v športe. Slúži ako pohon pri športových výkonoch. Je výrazný stimulant energie, odďaluje pocit únavy pri intenzívnom cvičení. Nadobudneme pocit pohody a telo bude mať dostatok hydratácie aj počas cvičenia. Pri užívaní vo forme výživových doplnkov pomáha pri spaľovaní tukov, vstrebávaní vitamínov, zároveň po tréningu urýchľuje regeneráciu. Ak sa v tele nachádza dostatok taurínu, zvyšuje sa produkcia sily vo svaloch a rýchlejšie rastú.

Taurín v potravinách

Okrem športu sú jeho účinky využívané aj v energetických nápojoch. Každého hneď napadne pri názve taurín na plechovke energetického nápoja, že je to niečo škodlivé. V skutočnosti opak je pravdou. Táto významná látka znižuje účinky a škodlivosť kofeínu, ktorý sa vo veľkej miere nachádza v zložení „energeťákov“.

Je možné ho získať aj z potravy ako je mäso, mliečne výrobky, hydina, ryby alebo mäkkýše. Pridáva sa dokonca aj do väčšiny detskej výživy.

Taurín nežiadúce účinky

Ak by sme sa zaujímali o nežiadúce vedľajšie účinky, tak by sme prišli nato, že nie je dostatok relevantných dôkazov. Niektoré štúdie uvádzajú, že pri nadmernej konzumácii sa môžu prejaviť vedľajšie účinky ako napríklad hnačka. Iné zas vravia o tom, že taurín nemá žiadne významné vedľajšie účinky. V prípade tehotenstva alebo dojčenia nie sú známe skúsenosti s požívaním a preto je vhodné sa užívaniu taurínu v tomto prípade vyhýbať.

Autor : Mgr. Adriána Švecová Magátová  Foto: Depositphotos Inc 

Zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/what-is-taurine#diabetes

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20804588/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326714#takeaway