Aminokyseliny alebo aminokarboxylové kyseliny

Aminokyseliny sú organické zlúčeniny. V oblasti fitness sú aminokyseliny veľmi často spomínané pri regenerácií svalstva, ochrane a budovaniu svalovej hmoty. Aminokyseliny sú základným stavebným prvkom proteínov. Tvoria neoddeliteľnú súčasť napr. svalov, tkanív a buniek. Aminokyseliny nám zabezpečujú správne fungovanie našich buniek a podieľajú sa na regenerácii svalstva, kostí, kože. Rozdeľujeme ich na esenciálne a neesenciálne aminokyseliny. Esenciálne aminokyseliny si organizmus nevie vygenerovať a musí ich, preto získavať z potravy. Patria sem arginín, isoleucín, leucín, lyzín, methionín, taurín, tryptofan, valín. 

aminokyseliny clanok

Obsah:

  • Esenciálne aminokyseliny
  • Neesenciálne aminokyseliny
  • BCAA (aminokyseliny)
  • L-Glutamín
  • L-Arginín
  • L-Leucín
  • L-Triptofán

 Esenciálne aminokyseliny

Esenciálne aminokyseliny sú špeciálne tým, že si ich telo nevie syntetizovať samé to znamená, že si ich nevie vyrobiť. Aminokyseliny  vo všeobecnosti patria k základným stavebným prvkom proteínov v tele. Nedostatok esenciálnych aminokyselín môže spôsobiť radu problémov.

Pri štúdií bolo zistené, že nedostatok esenciálnych aminokyselín môže spôsobovať nervozitu, vyčerpanie a závrate. Dôležitým poznatkom je, že aminokyseliny sa v ľudskom tele nedajú skladovať jednoducho povedané nieje ich možné uložiť do zásoby. Aminokyseliny, ktoré nie sú zabudované do proteínov sú deaminované a dusík, ktorý obsahujú je vylúčený ako močovina. To znamená, že príjem aminokyselín by mal byť vyvážený a stáli.

Syntéza (vytváranie) esenciálnych aminokyselín je v porovnaní z neesenciálnimy veľmi náročný a zložitý proces. preto je lepšie esenciálne aminokyseliny prijímať už hotové napríklad v podobe výživových doplnkov. 

Poznáme aj takzvané dva limitné zákony aminokyselín: Rubnerov zákon o limitoch aminokyselín a Wolfov zákon nadbytku o esenciálnych aminokyselinách.  

Medzi esenciálne aminokyseliny patrí arginín, histidín leucín, izoleucín, lyzín, metionín, tyrozín, fenylalanín tryptofan, valín. 

Neesenciálne aminokyseliny

Neesenciálne aminokyseliny patria do skupiny aminokyselín, ktoré si dokáže telo vyprodukovať samé. Ale to neznamená, že by sme ich nemali prijímať a spoliehať sa na to, že telo si ich vytvorí samo. Práve naopak príjem potravy by mal byť vyvážený a v strave by mali byť obsiahnuté všetky aminokyseliny. Jednoducho nič by nemalo chýbať. Z aminokyselín si telo vytvára niektoré veľmi dôležité enzýmy a proteíny. Nedostatok aminokyselín má za následok spomalenie alebo zastavenie syntézy bielkovín. 

Pri ťažkej námahe či už to fyzickej alebo aj psychickej môže dôjsť k nedostatku aminokyselín, čo má za následok nepriaznivé dôsledky. Semiesenciálne aminokyseliny si telo nedokáže syntetizovať, a preto ich potrebuje prijímať zvonku v strave alebo v podobe výživových doplnkov.

Medzi neesenciálne aminokyseliny patrý: Glycín, Prolín, Tyrozín, Arginín, Serín, Cysteín, Alanín, Asparagín, Kyselina asparágová, Kyselina glutámová, Cysteín, Arginín a Glutamín.

BCAA (aminokyseliny)

bcaa aminokyseliny

Špeciálnou kategóriou sú BCAA aminokyseliny. BCAA inak povedané aj (Branched Chain Amino Acids) obsahujú špeciálnu kombináciu aminokyselín leucín, izoleucín a valín, ktoré sú esenciálne s rozvetveným reťazcom.

Sú to jediné aminokyseliny, ktoré sa zlučujú priamo vo svalstve a nie v pečeni, ako je to u ostatných. Čím má telo vyššiu telesnú námahu tým viac energie potrebuje pokiaľ už nemá odkiaľ energiu čerpať začne ju využívať zo svalstva. To znamená stratu svalovej hmoty. No dá sa tomu zamedziť príjmom BCAA aminokyselín. 

BCAA aminokyseliny sa stali vo svete športu neoddeliteľnou súčasťou. Snáď neexistuje športovec, ktorý by nepoznal BCAA aminokyseliny. Podieľajú sa na hromade výhod a prospešných procesov v našom tele. BCAA aminokyseliny, ako doplnok stravy napomáha k zvyšovaniu energie, tvorbe svalovej hmoty, znižovať námahu a únavu počas fyzickej námahy. 

Najhlavnejšie funkcie BCAA:

  • podpora rastu svalovej hmoty
  • lepšia obnova svalových vlákien
  • regulácia hladiny cukru v krvi
  • podpora spaľovania tuku
  • potláčanie tvorby kyseliny mliečnej

L-Glutamín

12630_olimp-glutamine-1400--mega-caps-300--kapsul

L-Glutamín patrí medzi najrozšírenejšie aminokyseliny v ľudskom tele. Je to esenciálna aminokyselina.Podiel L-Glutamínu predstavuje až 60% zo všetkých aminokyselín. L-Glutamín aminokyselinu telo najčastejšie spotrebuváva pri veľkom fyzickom zaťažení alebo pri stresových situáciách. Nízke množstvo alebo nedostatok spôsobuje zníženie imunity. L-Glutamín sa podieľa aj na regenerácii organizmu, preto je dôležité si strážiť túto aminokyselinu.

Preferuje sa hlavne pri vysokých športových zátažiach, lebo prispieva k regenerácii svalstva. L-Glutamín sa vyznačuje aj antikatabolickým efektom. Tak tiež je používaný pri redukčnej diéte, kde sa prijíma ako doplnok stravy.

Kvôli imunomodulačnej úlohe sa drží na popredných priečkach v športovom svete. Medzi pozitívne účinky L-Glutamínu sa radí aj to, že napomáha k strebávaniu kreatínu, zvyšuje hladinu krvnej glukózy a znižuje únavu.

Pri znížení hladiny L-Glutamínu napríklad pri náročnom tréningu môže viesť k zhoršeniu funkčnej zdatnosti bielych krviniek. Užívanie podporuje rastový hormón a zabezpečuje antikatabolický stav. 

L-Arginín

9738-1_scitec-mega-arginine-140--kapsul

L-Arginín je esenciálna aminokyselina, ktorá plní veľmi dôležité funkcie. L-Arginín je jedna zo základných proteinogénnych aminokyselín. Podporuje činnosť a správny chod hypofýzy.L-Arginín má pozitívny vplyv pri detoxikácii pečeni, tvorbu spermií a hojení rán. 

Medzi hlavné vplyvy patrí aj to, že prispieva k tvorbe kolagénu. L-Arginín je dôležitý pri budovaní svalovej hmoty, pretože napomáha syntetizovať väčšinu bielkovín. Podporuje činnosť rastového hormónu a napomáha k redukcií tukových zásob. 

L-Arginín má pozitívny vplyv na imunitu a zároveň rozširuje cievy tým, že distribuuje oxid dusnatý do krvi a znižuje krvný tlak. Športovci užívajúci L-Arginín zvyšujú výkon a regeneráciu svalovej hmoty po náročnom tréningu. 

 L- Leucín

13401_nutriworks-l-leucine-300--g

L- Leucín je esenciálnou aminokyselinou a vieme ju nájsť v bielkovinách. Je to aktivátor proteínu mTOR. Predstavuje okamžitý zdroj energie, pretože je využiteľná priamo z krvného obehu odkiaľ putuje priamo do svalových buniek. Je to najdôležitejšia ketogénna aminokyselina u ľudí.

L- Leucín podporuje syntézu bielkovín a zabezpečuje ochranu svalstva. Najviac je preferovaný vo vytrvalostnom alebo silovom športe. Je dôležité udržovať telo v rovnováhe a mať presný príjem L- Leucínu, aby telo dokázalo využiť bielkoviny, ktoré konzumujete.

Často sa užíva pri redukčných diétach, pretože regeneruje svalstvo a bráni úbytku svalstva (katabolizmu). L- Leucín sa najviac podieľa na náraste svalovej hmoty a zachováva svalový glykogén. 

L-Triptofán

7029-1_nutriworks-l-tryptophan-100--g

L-Triptofán je esenciálna aminokyselina, čo znamená, že telo si ju nedokáže produkovať. Je to základná látka pre tvorbu serotonínu. Tryptofan sa používal na tlmenie bolesti. Je aminokyselinou, ktorá sa v ľudskom tele vyskytuje najmenej. Je veľmi dôležitá pre duševné zdravie.L-Triptofán je aminokyselina, ktorá je potrebná pri tvorbe serotonínu.

L-Triptofán je aminokyselina, ktorá sa dá nájsť v bravčovom mäse, tvarohu alebo vajciach. No je možné L-Triptofán získať aj vo forme výživových doplnkov. 

L-Triptofán slúži aj ako prekurzor serotonínu a melatonínu, čo znamená dobrý psychický stav a skvelú kondíciu. Má pozitívne vlastnosti proti depresiám a úzkosti. Ľudia trpiaci psychickými poruchami by mali konzultovať užívanie L-Triptofánu so svojim lekárom. 

 

Kvalitné bielkoviny

Kvalitné bielkoviny obsahujú mlieko, vajcia a mäso, bielkoviny rastlinného pôvodu majú často nedostatok určitých esenciálnych aminokyselín. Pri vegánskej životospráve, teda hrozí ich nedostatok a je potrebné strážiť si príjem bielkovín z rôznych zdrojov. Napríklad kombinácia bielkovín zo strukovín zabezpečí príjem esenciálnych aminokyselín, ale celkový príjem bielkovín musí byť vyšší, ako pri strave, ktorá obsahuje kvalitnejšie bielkoviny.

Najlepším zdrojom aminokyselín sú Kustovnica čínska, šošovica a sója, pričom plody Kustovnice obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny.

 

Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc 

Zdroje: