Ako rozdeľujeme proteíny? Už pri výbere chybu neurobíte!

Proteíny ( bielkoviny) sú neoddeliteľnou súčasťou takmer každého športovca, ktorý to myslí so športom vážne. Chcete začať cvičiť aj vy? Čo všetko je dobré poznať pri výbere proteínov, keď chcete začať cvičiť? Prevedieme Vás svetom proteínov. 

protein

Obsah:

  • Čo je proteín
  • Aké proteíny sa vyrábajú
  • Srvátkový proteín (Whey protein)
  • Kazeínový proteín (Nočný proteín)
  • Vaječný proteín (egg protein)
  • Hovädzí proteín (Beef protein)
  • Ryžový proteín (rice protein)
  • Sójový proteín ( soi protein )
  • Konopný proteín ( hemp protein )
  • CFM proteín

 

Čo je to proteín.

Proteín alebo bielkovina je vysoko molekulárna prírodná látka, ktorá sa skladajú z jedného, alebo viacerých reťazcov aminokyselín. Môžeme ich zjednodušene rozdeliť do skupiny rastlinných bielkovín a živočíšnych bielkovín.Proteíny sú veľmi dôležité pri tvorbe tkaniva, buniek, svalov, hormónov a protilátok. 

Športovci pri naberaní svalovej hmoty siahajú po proteínoch, pretože proteíny sú základným stavebným prvkom bunky. Bez proteínu sa asi ťažko zaobíde športovec, ktorý chce nabrať svalovú hmotu. 

V dnešnej dobe je na výber obrovské množstvo proteínov, ktoré sú vyrábané v rôznych príchutiach napríklad od jahodového proteínu až po vanilkový proteín. Príchuť nemá vplyv na účinky proteínu, to znamená, že najprv treba vyskúšať zo vzoriek, ktoré sa dnes bežne predávajú v rôznych príchutiach a následne si vybrať väčšie výhodnejšie balenie. 

Pri výbere proteínu si všímajte aj rozpustnosť keďže výrobcov je dnes veľa na trhu nájdete rôzne kvalitatívne verzie.

Aké proteíny sa vyrábajú.

Dnes sa na trhu dá vybrať obrovské množstvo proteínov. V športe proteíny naberajú na popularite predovšetkým pre podporu rastu svalovej hmoty. Poďme si ich predstaviť.

Srvátkový proteín (Whey protein)

whey protein

Tento proteín patrí jednoznačne medzi tie najpopulárnejšie a azda aj najkvalitnejšie proteíny 

Srvátkový proteín delíme na 3 skupiny podľa procesu výroby. Na srvátkový proteín izolát (Whey Isolate), srvátkový proteín koncentrát (Whey Concentrate) a srvátkový proteín hydrolyzát (Hydrolyzed Whey Isolate).

Srvátkový proteín izolát sa delí podľa procesu výroby na II. Skupiny I. Srvátkový proteín izolát (Whey Isolate) ( Mikrofiltrovaný srvátkový izolát ) II. Srvátkový proteín izolát (Whey isolate) ( Vyrábaný iónovou výmenou )  

I. Srvátkový proteín izolát (Whey Isolate) ( Mikrofiltrovaný srvátkový izolát )

 - Podiel bielkovín v srvátkovom proteíne izólát sa pohybuje od 90%-95% 

Obsahuje vysoké množstvo BCAA aminokyselín a vápnika. Srvátka vďaka svojmu bohatému obsahu aminokyselín s rozvetveným reťazcom leucínu podporuje syntézu svalových bielkovín. Je vhodný pre ľudí s láktózovou intoleranciou. Srvátkový proteín izolát je ľahko vstrebateľný a obsahuje minimálne množstvo tuku.Vyrába sa zo srvátky.

II. Srvátkový proteín izolát (Whey isolate) ( Vyrábaný iónovou výmenou ) 

Srvátkový izolát vyrábaný iónovou výmenou neobsahuje tuk a ani laktózu. V porovnaní s mikrofiltrovaným proteínom srvátkovým má zhruba o 5% viac bielkovín. Isté kruhy športovcov tvrdia, že je to najlepší srvátkový proteín.Vyrába sa zo srvátky.

Srvátkový proteín koncentrát (Whey Concentrate) 

- Podiel bielkovín v srvátkovom proteíne koncentrát je 35% - 89%

 Tento proteín je u športovcov obľúbený vďaka nízkej cene. V tomto prípade sa cena odzrkadľuje v obsahu bielkovín. Vyrába sa zo srvátky. V porovnaní  s proteínom izolátom a proteínom hydrolyzátom má väčší obsah sacharidov a tuku. Je mierne horšie stráviteľný, ale má veľký obsah BCAA aminokyselín.

 Srvátkový proteín hydrolyzát ( Hydrolyzed Whey Isolate )

 Podiel bielkovín v srvátkovom proteíne hydrolyzát je 90%

Pri výrobe tohto proteínu sa používajú špeciálne metódy, kde dochádza k vystavovaniu teplu alebo enzýmom, ktoré štiepia väzby za pomoci ktorých držia aminokyseliny pohromade. Tento proteín je nazývaný už od samotných výrobcov prezývkou "Predtrávený proteín" Urýchľuje trávenie a zvyšuje syntézu bielkovín.  

Kazeínový proteín ( Nočný proteín )

casein protein

Jeho výroba pozostáva z čerstvého mlieka. Ako už z názvu vyplýva je to nočný proteín, ktorý sa môže konzumovať na noc. Je vhodné ho kombinovať so srvátkovým proteínom po tréningu. Kazeínový proteín Vám poslúži kedykoľvek počas dňa, keď na Vás dôjde hlad. Je známi tým, že sa postupne uvoľňuje nie, ako to je pri srvátkových proteínoch.

Výhodou kazeínového proteínu je, že pomáha syntetizovať proteín aj v čase kedy by telo začalo štiepiť vlastné svalstvo, teda ho môžeme považovať za antikatabolický.

Poznáme 2. Druhy kazeínu:

  1.  Micelárny kazeín : Vyrába sa mikrofiltráciou a je veľmi obľúbený. Je to pomaly rozpustná forma kazeínu.

  2.  Hydrolyzovaný kazeín : Tento druh kazeínu sa vstrebáva rýchlejšie je takzvaný predtrávený.  

 Kazeínový proteín je často využívaný aj pri redukcii váhy nakoľko sa postupne vstrebáva a znižuje pocit hladu. Kazeínový proteín poskytuje Vášmu telu pomalé a rovnomerné uvoľňovanie aminokyselín, a to z neho robí ideálneho kandidáta na konzumáciu proteínu napríklad pred spánkom. 

Vaječný proteín (egg protein)

vaječný proteín

Podiel bielkovín vo vaječných proteínoch sa pohybuje od 80-84%

Vaječný proteín je vyrábaný z čerstvých vaječných bielkov. Často je spájaný s problémom nižšej rozpustnosti. Je vhodný pre ľudí s alergiou na mlieko.Vaječný proteín je bohatým zdrojom leucínu, vitamínov, minerálov a aminokyselín. Podporuje rast svalovej hmoty.

Leucín je dôležitá aminokyselina s rozvetveným reťazcom BCAA, ktorá stimuluje rast svalov. 

Výhoda vaječného proteínu spočíva v tom, že ho môžete konzumovať kedykoľvek počas dňa. Výbornou voľbou je užívanie vaječného proteínu aj pred tréningom a, aj po tréningu z dôvodu regenerácie.

Proteín s obsahom vaječných bielkov má nízky obsah tukov a sacharidov. Vaječný proteín je možné použiť aj pri pečení.  

Hovädzí proteín (Beef protein)

beef protein

Podiel bielkovín v Hovädzom proteíne sa pohybuje od 90-98%

Vyrába sa z kvalitného hovädzieho mäsa. Hovädzí beef proteín obsahuje veľké zastúpenie železa a vitamínov skupiny B. Tak tiež hovädzie bielkoviny obsahujú veľké množstvo aminokyselín predovšetkým BCAA a veľké množstvo kreatínu.

Už hovädzie mäso ako také obsahuje kvalitné bielkoviny tak niet pochýb že aj tento druh beef proteínu ich bude mať. Často sa u športovcov užíva vo fáze objemovky.  

Ide o proteín, ktorý je niekoľko násobne koncentrovanejší než mäso. Nemá takmer žiadny obsah tuku a sacharidov. Užívať ho môžu ľudia s laktózovou intoleranciou alebo športovci alergický na sóju.

 K veľkým výhodám hovädzieho proteínu patrí, že napomáha zvýšiť silu a výkon ďalej prispieva k vytváraniu kolagénu. Obsahuje železo, horčík, zinok draslík a zároveň vitamíny B6 a B12. 

Nevýhodou je chuť, ktorá je typická hovädzím nádychom. No hovädzí proteín sa vyrába v rôznych príchutiach, ktoré špecifickú chuť prerážajú.

Ryžový proteín (rice protein)

ryžový proteín

Podiel bielkovín v ryžovom proteíne sa pohybuje okolo 70%

Vyrába sa z kvalitnej ryže. Zložením sa ryžový proteín veľmi podobá materskému mlieku. Doposiaľ sa viedli búrlivé debaty o tom či je ryžový proteín zdrojom podradných bielkovín alebo nie. Výsledky publikované v článku  Journal of the International Society of Sports Nutrition nám hovoria o tom, že bielkoviny získané z ryži sú zrovnateľne kvalitné, ako napríklad pri srvátkovom proteíne.

Ryžový proteín je správnou voľbou pre vegetariánov a vegánov. Obsahuje vitamíny skupiny B, E a je zdrojom všetkých esenciálnych BCAA aminokyselín. Stráviteľnosť je veľmi dobrá a neobsahuje žiadne alergény, teda ryžový proteín je hypoalergénny. Podporuje rast svalovej hmoty.

Radí sa do skupiny proteínov, ktoré sú získané 100% prírodné. Ryžový proteín rice proteine má nízky obsah sacharidov a tukov.

 Sójový proteín ( soi protein )

sojový proteín

Podiel bielkovín sójového proteínu sa pohybuje približne do 86%

Vyrába sa z bôbov sóje, ktorá sa špeciálne upravuje a následne sa z nej izolujú proteíny. Sójový proteín je vhodný pre ľudí s neznášanlivosťou laktózy. Zároveň má malý obsah tukov a znižuje pomer cholesterolu v strave. Sójový proteín nevykazuje také pozitívne výsledky, ako pri srvátkových proteínoch.

Sójový proteín má vysoký obsah BCAA aminokyselín. Je ideálny pri diétach, lebo má nízky obsah tukov a sacharidov. V neposlednom rade zrýchľuje metabolizmus. Nieje vhodný pre tehotné a dojčiace ženy. 

Konopný proteín ( hemp protein )

konopný proteín

Podiel bielkovín konopného proteínu sa pohybuje približne do 52%

Tento druh proteínu je skvelý pre vegánov a vegetariánov. Konopný proteín neobsahuje laktózu a ani glutén. Je veľmi ľahko stráviteľný a obsahuje len malé množstvo tukov. 

Obsahuje veľké množstvo esenciálnych mastných kyselín, vitamínov a minerálov zároveň je bohatý na draslík, horčík, síru, vápnik, fosfor a vitamín C.

Veríme, že sme Vám týmto článkom uľahčili výber proteínu, ktorý sa nakoniec ocitne aj na vašom stole. Je dôležité poznať všetky náležitosti produktov, aby ste si vedeli vybrať to, čo je pre vás to najlepšie. Jednou z dôležitých faktorov je cena. Kvalitný proteín sa za lacné peniaze vyrobiť jednoducho nedá! Tým pádom pokiaľ chcete kvalitný prísun bielkovín je dobré si zvážiť či radšej neinvestovať do kvalitnejších proteínov s lepšími hodnotami. 

CFM proteín

cfm proteín

Podiel bielkovín CFM proteínu je minimálne 90%

Cfm proteín patrí do skupiny vysoko kvalitných proteínov. Naznačuje to už fakt, že je vyrábaný zo srvátky. V športovej obci sa stretnete aj s názorom, že je to najlepší proteín. Jednoznačne svojimi kvalitami a výnimočným spôsobom extrakcie patrí medzi vysokokvalitné proteíny, ktoré sú obľúbené po celom svete.

Cfm je izolát srvátkového proteínu, ktorý je extrahovaný špeciálnou metódou CFM (cross flow microfiltration). Takáto skvelá CFM metóda získavania proteínu má za následok, že vo finálnej fáze tento izolát má viac ako 90% čistého proteínu. 

Vo všeobecnosti sú srvátkové proteíny veľmi ľahko stráviteľné to znamená, že CFM má tú istú skvelú vlastnosť.

Medzi skvelé vlastnosti CFM proteínu patrí vysoká koncentrácia proteínu, ľahko stráviteľný a bohatý na BCAA aminokyseliny, ktoré regenerujú svalstvo.

CFM proteíny sa označujú aj ako proteín cfm 80 čo nám pochopiteľne naznačuje aký podiel bielkovín tento skvelý cfm proteín obsahuje.

 

Záver:

Proteíny sú nevyhnutné pri regenerácií svalstva. Stali sa bežnou súčasťou životného štýlu športovcov aj fitness. Proteíny v kombinácií so správnou životosprávou sú perfektným nástrojom k dosiahnutiu požadovaných cieľov vo svete športu. Pri odbornom dohľade trénera sa dostavia pozitívne výsledky.

Náš typ pre ženy k udržaniu alebo vyformovaniu skvelej postavy je navštíviť jedinečné fitness centrum womenfit.sk pre ženy, ktoré ponúka kvalitné a profesionálne vybavenie na dosiahnutie vytúženej postavy. 

Dúfam, že sa Vám článok páčil. Ak áno neváhajte ho zdielať so svojimi priateľmi či známymi. 

 Autor : Peter Porubský.  Foto: Depositphotos Inc 

 

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31565912/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23295111/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19589961/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20368372/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10418071/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31242624/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889157516302423